Srećonoša
Tamnoputi Maur s bijelim turbanom, bilo da se radi o naušnicama, brošu, prstenu ili narukvici, odavno je prihvaćen kao zaštitni znak sreće za njegovog vlasnika, poput, primjerice, nasmiješenog Bude ili slona s uzdignutom surlom u Indiji.
Iako venecijanskog podrijetla, u našim je krajevima Morčić (Moretto Fiumano) i svojevrstan znak odanosti podneblju, osobito u priobalju, te kao takav ima i svojevrsnu tradicionalnu vrijednost, osim estetske i dekorativne.
U našim je krajevima to bio dragi ukras ne samo žena, već i mornara, ribara i sinova jedinaca, koji su ga nosili u desnom uhu da ih štiti od zla.
Obzirom na dugačku tradiciju izrade započete u gradu Rijeci, prihvaćen je kao Riječki suvenir te je, među ostalim, proglašen i službenim simbolom i maskotom Međunarodnog riječkog karnevala.
Venecijansko zlatarstvo
Iako postoji još od razdoblja Rimskog Carstva, tek se u srednjem vijeku ovaj oblik umjetnosti počeo isticati svojom originalnošću i profinjenošću.
Tijekom venecijanske renesanse zlatarstvo je doseglo svoj vrhunac, zahvaljujući snažnom utjecaju umjetnika kao što su slikari Jacopo Sansovino i Jacopo Tintoretto.
Venecijanski majstori zlatari postali su poznati po svojim vještinama u radu s plemenitim metalima poput zlata i srebra, te u korištenju dragog kamenja za stvaranje jedinstvenog i profinjenog nakita.
Srećonoša
Tamnoputi Maur s bijelim turbanom, bilo da se radi o naušnicama, brošu, prstenu ili narukvici, odavno je prihvaćen kao zaštitni znak sreće za njegovog vlasnika, poput, primjerice, nasmiješenog Bude ili slona s uzdignutom surlom u Indiji.
Iako venecijanskog podrijetla, u našim je krajevima Morčić (Moretto Fiumano) i svojevrstan znak odanosti podneblju, osobito u priobalju, te kao takav ima i svojevrsnu tradicionalnu vrijednost, osim estetske i dekorativne.
U našim je krajevima to bio dragi ukras ne samo žena, već i mornara, ribara i sinova jedinaca, koji su ga nosili u desnom uhu da ih štiti od zla.
Obzirom na dugačku tradiciju izrade započete u gradu Rijeci, prihvaćen je kao Riječki suvenir te je, među ostalim, proglašen i službenim simbolom i maskotom Međunarodnog riječkog karnevala.
Venecijansko zlatarstvo
Iako postoji još od razdoblja Rimskog Carstva, tek se u srednjem vijeku ovaj oblik umjetnosti počeo isticati svojom originalnošću i profinjenošću.
Tijekom venecijanske renesanse zlatarstvo je doseglo svoj vrhunac, zahvaljujući snažnom utjecaju umjetnika kao što su slikari Jacopo Sansovino i Jacopo Tintoretto.
Venecijanski majstori zlatari postali su poznati po svojim vještinama u radu s plemenitim metalima poput zlata i srebra, te u korištenju dragog kamenja za stvaranje jedinstvenog i profinjenog nakita.
Moretto di Venezia
Venecijanski nakit poznat je diljem svijeta po svojoj ljepoti, zanatskoj vještini i višestoljetnoj tradiciji. Vješte ruke venecijanskih zlatara stvorile su izuzetan nakit koji predstavlja jedinstvenu kulturnu baštinu.
Jedno od najpoznatijih i najpoznatijih djela je Moretto di Venezia, emajlirani zlatni privjesak s prikazom Maura, jedan od najpoznatijih i najpoznatijih dragulja venecijanskog zlatarstva.
Kada se spominje Moretto, obično se misli na naušnice, najčešće nakitne antropomorfne forme – tamnoputa glava s bijelim turbanom, ali sama slika – poprsje tamnopute osobe s turbanom – uklopljena je u druge vrste nakita (broševi, ukrasne igle, prstenje).
Venecija je od XVI. do XVIII. stoljeća bila nadahnuta zemljama Afrike i Bliskog istoka (Orijentom). Osim istočnjačkih začina, parfema, tkanina, odjeće i nakita, bogati mletački plemići imali su paževe i sluge – tamnopute Maure u orijentalnoj odjeći. To je nadahnulo brojne venecijanske zlatare da počnu stvarati ukrasne igle u obliku tamnopute etničke muške figure s turbanom, zlatnog poprsja, bogato ukrašenog dragim kamenjem, poznatog kao Moretto. Ima detaljan i sofisticiran dizajn, prikazan je s velikim realizmom, sa šarenim emajlima koji oživljavaju detalje lica.
Moretto di Venezia u početku se koristio i kao znak prepoznavanja venecijanskih trgovaca koji su trgovali sa zemljama Afrike i Bliskog istoka. Bio je to simbol statusa i veze sa svijetom s onu stranu Sredozemnog mora.
Venecija je od XVI. do XVIII. stoljeća bila nadahnuta zemljama Afrike i Bliskog istoka (Orijentom). Osim istočnjačkih začina, parfema, tkanina, odjeće i nakita, bogati mletački plemići imali su paževe i sluge – tamnopute Maure u orijentalnoj odjeći. To je nadahnulo brojne venecijanske zlatare da počnu stvarati ukrasne igle u obliku tamnopute etničke muške figure s turbanom, zlatnog poprsja, bogato ukrašenog dragim kamenjem, poznatog kao Moretto. Ima detaljan i sofisticiran dizajn, prikazan je s velikim realizmom, sa šarenim emajlima koji oživljavaju detalje lica.
Moretto di Venezia u početku se koristio i kao znak prepoznavanja venecijanskih trgovaca koji su trgovali sa zemljama Afrike i Bliskog istoka. Bio je to simbol statusa i veze sa svijetom s onu stranu Sredozemnog mora.
Pojam Maur (tal.: moro) su kršćanski Europljani prvi upotrijebili za označavanje muslimanskog stanovništva Magreba, te osvajanjima stečenih al-Andalusa (Pirenejskog poluotoka), Sicilije i Malte tijekom srednjeg vijeka.
Mauri nisu jedan, zaseban ili samodefiniran narod.
Europljani srednjeg vijeka i ranog modernog razdoblja različito su primjenjivali to ime na Arape, Berbere i muslimanske Europljane. Izraz blackamoor ili black moor nekoć je bio opći izraz za tamnopute osobe na engleskom jeziku, bez rasisitičkog značenja.
Danas se blackamoor smatra rasističkom konotacijom, s asocijacijom na kolonijalizam i ropstvo.
U sljedećem nastavku čitajte više o tradiciji izrade Morčića u Hrvatskoj.
U međuvremenu Zlatarna AR Vas sa zadovoljstvom poziva da provjerite ponudu Morčića!